DÉLUTÁNI FÉSZEK: családi napközi értelmileg enyhén akadályozott gyerekeknek

Abban a legtöbben egyetértenek, hogy akkor teszed a legjobbat gyermekeddel, ha KREATIVITÁSRA, RUGALMASSÁGRA, EGYÜTTMŰKÖDÉSRE tanítod.
Ha ez a gyermek értelmileg akadályozott, akkor ez életbevágó. Neki létkérdés, hiszen így van esélye arra, hogy minél jobban szocializálódva FELNŐTTKÉNT EGYSZER MUNKÁT találjon és MINÉL KIEGYENSÚLYOZOTTABB EMBERKÉNT éljen.
Ez pedig csak úgy valósulhat meg, ha nap mint nap a praktikus életben mozog, és gyakorlati ismereteket gyűjt. Ráadásul közösségben.

 

fészek1

A FÉSZEKBEN  a madárfióka biztonságban van. Szülei védelmezik, táplálják, és ha elérkezettnek látják az időt, akkor együtt teszik meg az első rövid és ijesztő repüléseket.

A madárszülők akkor végeznek jó munkát, ha fiókáik önállóan, biztosan repülnek, mielőtt eljön a tél.

Az én célom is hasonló.

Létrehozok egy FÉSZKET, ahol heti 5 délutánt együtt töltök értelmileg enyhén akadályozott gyermekeddel, és három társával. Ez a négy gyermek a kötelező iskolai tanórák után a nap második felét nem a napköziben tölti, hanem egy biztonságos FÉSZEKben, ahol az Életre készül. A Saját Életére, amelyet nem mindegy, hogy mennyire önállóan tud majd leélni.

A DÉLUTÁNI FÉSZEK nem az iskolai korrepetálás helye. Nem szeretném felesleges információkkal tömni gyermeked fejét. Neki praktikus ismeretekre van szüksége a szárnyaláshoz. Biztonságos tudásra.
A finnek már bebizonyították a világnak, hogy milyen értelmetlen, sőt káros házi feladatokkal terhelni a gyermekeket. Én sem vagyok híve az iskolai tananyag orrvérzésig való gyakorlásának.
Az iskolában megszerzett tudást inkább a tevékenység szolgálatába fogjuk állítani és ezzel – a gyerekek számára észrevétlenül – gyakoroljuk majd őket.

Gyermeked a FÉSZEKben délutánonként egy közösség tagja lehet, ahol együttműködést, kapcsolódni tudást, toleranciát tanulhat és gyakorolhat. Felfedezheti, hogy ő mivel járulhat hozzá e kis közösség működéséhez.

Nem szeretném a gyermekedet megváltoztatni, új embert faragni belőle. (Ő úgy tökéletes és csodálatos, ahogy van.) Sokkal fontosabbnak érzem, hogy együtt felfedezzük az erősségeit, hogy megismerje és értékelje a saját képességeit. Hogy megtanulja azokat maximálisan kihasználni. Hogy arra építsen, amije van.

A célom az, hogy a gyermeked minél talpraesettebb felnőtté váljon egyszer. Olyan emberré, aki tud és szeret másokhoz kapcsolódni. Aki együttműködő és kiegyensúlyozott ember, hiszen tisztában van a saját értékeivel.

Mielőtt részletesebben elolvasnád a pedagógiai programomat, engedd meg, hogy bemutatkozzam.

 

á

 

Csupor Ágnesnak hívnak.

Anya vagyok. Gyógypedagógus. Művészetterapeuta. Üvegfestő művész. Kíváncsi és kereső ember.

Hosszú évek óta foglalkozom gyerekekkel.

Gimnazistaként két barátnőmmel gyerekcsoportot szerveztem, ahol kézműveskedtünk, kirándultunk, zenéltünk és beszélgettünk egymással.

Főiskolás koromban együtt dolgozhattam Sándor Évával, aki tanárom és mentorom a mai napig. Ő az akkori Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola tanáraként, később docenseként kidolgozott egy zseniális képzőművészeti pedagógiai terápiát, melyet különböző iskolákban és intézményekben tesztelt. Én a Váci úti Kisegítő Iskolában dolgoztam vele két éven át egy művészetterápiás csoportban.

Aztán anya lettem, és mindig szerettem, ha tele van a ház a gyerekeim barátaival. Izgalmas volt megfigyelni őket: hogyan játszanak, mi motiválja őket, hogyan működnek.

Később a gyerekeink barátainak nyári gyerektáborokat szerveztünk egy barátnőmmel. Eleinte összművészeti táboroknak neveztük őket, hiszen a különféle művészeti ágakban próbálhatták ki magukat a gyerekek. Az idő igazolta a feltételezésünket, miszerint minden alkotás, játék, interakció és történés az önismeretet szolgálja, így már kimondottan önismereti táborokat tartunk, ahol a művészet eszköz, méghozzá nagyon hatékony eszköz a kezünkben.

Az elmúlt 6 évben felnőttekkel is foglalkoztam: üvegfestést tanítottam nekik és láttam, mennyire fontos és én-erősítő, ha alkothat valaki. Ez a tapasztalat, valamint a gyerekekkel végzett munka indított el abban, hogy újra a művészetterápia felé forduljak.

1.5 éven keresztül dolgoztam a XI. kerületi Montágh Imre Speciális Iskolában napközis tanárként és művészetterapeutaként. Ez idő alatt rá kellett jönnöm, hogy az iskolai keretek között nem tudom azt nyújtani a gyerekeknek, amire hitem szerint valóban szükségük van.

Az értelmileg akadályozott gyermekeknek ugyanis nagy szükségük van arra, hogy empirikus módon ismerjék meg a világot, erre azonban ott nincs sok lehetőség. Az oktatás legnagyobb részét az elmélet teszi ki, és a nagy nehezen megszerzett tudás pillanatok alatt elszáll, így a tanulók a gyakorlatba nem, vagy csak szórványosan tudják azt átültetni.

A tapasztalatokat leszűrve álmodtam meg a FÉSZEK nevű programot, melyet a XI. kerületben, az otthonomban tartok. Itt a gyermekek valódi helyszíneken, életszerű közegben, tapasztalati úton tanulhatnak, praktikus ismeretekre tehetnek szert. Értelmi sérülésüket figyelembe véve egyéni fejlesztést kapnak. Adottságukat kihasználjuk és a lehető legtöbbet hozzuk ki képességeikből.

 

IMG_0015V

 

 

Mit fogunk csinálni a DÉLUTÁNI FÉSZEKben?

A délutánoknak lesz egy kerete, ami minden nap ugyanúgy zajlik: a rend és rendszeresség biztonságot nyújt a gyerekeknek. A foglalkozások és terápiák nem önálló programok lesznek, hanem organikus részei a napnak és egymásnak.
A programot úgy állítottam össze, hogy minden nap

  • tanuljanak valami praktikus dolgot,
  • ismerkedjenek magukkal,
  • fejlődjön a szociális érzékük
  • és gyakorolják az iskolában megszerzett tudást is.

Fix pontok:

  • Ebéd után autóval elhozom őket az iskolából, lehetőség szerint levegőzünk egyet (játszótér, park) és a megérkezés után körbeülünk egy csésze tea mellett, beszélgetünk a délelőttről és megtervezzük a délutánt.
  • A másik fix program a délután vége felé az uzsonna, amelynek az elkészítésében ők is aktívan részt fognak venni.

Heti rendszerességű programok:

Sándor Éva-féle Képzőművészeti pedagógiai terápia (heti 2 alkalommal)

A terápia hatékonyságát az elmúlt évtizedek a gyakorlatban igazolták. A gyerekek nagyon szeretik és észre sem veszik, hogy mennyit fejlődnek alkotás közben a következő területeken: pszichomotoros- és grafomotorikus képességek, kognitív képességek (észlelés, megfigyelőképesség, figyelem, emlékezet, gondolkodás), koncentráció, stb.

Miri2
Kaba fest
P1050058
IMG_0195
IMG_0168
IMG_0101
IMG_62
IMG_0060v
IMG_0044
IMG_0034
IMG_0033
IMG_0017v
IMG_0015
IMG_0004v
IMG_0003
8
4
IMG_0055

 

Éneklés, közös zenélés, zenehallgatás, improvizációs mozgás, szerepjáték

fickók
IMG_0064v
DSC_9018
IMG_0091
IMG_0063
IMG_0061
DSC_9043v
IMG_0074
IMG_0653
IMG_0656v
DSC_8993

Bábozás

Igazi bábokkal, fénnyel, kreatívan…

 

bábozás
IMG_0071v

 

Egészséges táplálkozás a gyakorlatban

A témát minden oldalról körüljárjuk: egészséges recepteket gyűjtünk, bevásárlólistát készítünk, bevásárolunk, főzünk, megterítünk, közösen elfogyasztjuk az ételt.

Havonta szülői délutánokat szervezünk, amire együtt készülünk: sütünk-főzünk és vendégül látjuk a szülőket.
Természetes környezetben tanulunk meg mindent, amire a konyha körül szükség van:
hogyan pakoljuk be a hűtőbe az élelmiszereket,
hogyan ellenőrizzük az ennivaló szavatosságát,
mikor jó egy gyümölcs vagy zöldség, mikor romlott meg,
hogyan mosogatunk,
hogyan kell bepakolni a mosogatógépbe az edényeket,
hogyan terítsünk,
hogyan kell egyszerű ételeket megfőzni, süteményeket sütni,
nyáron fagyit készítünk közösen,
és megpróbáljuk megszeretni az egészséges ételeket :–)

 

P1050068
IMG_0005
aranygaluska
IMG_0159
IMG_45
IMG_0035

 

Minden, ami a testünk

A testünket gondozzuk egy életen át, és ahhoz, hogy jól tegyük ezt, meg kell ismernünk: a jelzéseit, a szükségleteit, a működését.
Felnőttként hajlamosak vagyunk már sajnos sokszor figyelmen kívül hagyni ezeket a jelzéseket, és csak akkor vesszük észre őket, amikor már kiabál a szervezet. A gyerekekkel minden nap gyakoroljuk majd ezt a figyelmet, hiszen ha megtanulják észlelni a finom jelzéseket, és helyet adunk nekik, akkor felnőtt korukban sokkal könnyebb dolguk lesz.
Nagyszerűnek tartom Peter Levine munkásságát, és az ő nemrégiben megjelent könyvéből (A tigris felébresztése) is tanulunk majd gyakorlatokat a test-érzékelés finomítására.
Ezen kívül a testápolás, higiénia is előkerül majd, mindig a korcsoportjuknak megfelelő módon. Együtt végignézzük majd az illatszerboltok polcait, és megbeszéljük, mi mire való.
Frizurákat készítünk egymásnak.
Egyszerű elsősegélynyújtási alapismereteket is megtanulunk majd (sebfertőtlenítés, ragtapasz használata, baj esetén segítségkérés, esetleg mentők hívása).

 

IMG_0202
Menta a parton
IMG_0267

 

Önismeret. Hála. Szociális kapcsolódás. Együttműködés

Egy zárt, kis létszámú közösségbe tartozás kíváló lehetőség a gyakorlásra.

Különféle önismereti módszerekkel és a művészeti terápiával segíteni fogok nekik, hogy minél jobban megismerhesse ki-ki a saját erejét, lehetőségeit, határait és gyenge pontjait. Ez egy szép és hosszú folyamat lesz, aminek a végén kidolgozunk stratégiákat, amelyekkel a leghatékonyabban tud kapcsolódni, dolgozni és együttműködni másokkal. A sérült embereknél ez hatványozottan fontos, hiszen sokkal jobban rászorulnak mások segítségére, mint értelmileg ép társaik.

Ezen kívül nap mint nap gyakoroljuk az együttműködést, a kompromisszumkötést, és tapasztaljuk a közösség erejét és megtartó voltát. Tudatosan figyeljük, ki milyen szerepet tölt be a közösség életében, és tanuljuk, hogyan kell kiegyenlített módon kivenni a részünket a feladatokból.

A hálát is lényegesnek tartom, ezért nap mint nap pár perces hála-gyakorlatokat fogunk csinálni, hogy a gyerekekben ez a szemlélet váljon alapműködéssé.

10012189_10152368266429882_1264027223080006963_o
IMG_0082v
IMG_0150v
IMG_0047
IMG_0006
IMG_0142

 

Ruházatunk ápolása

Megtanuljuk, hogyan kell mosni kézzel, géppel, mit mivel mossunk, milyen mosószereket használjunk, hogyan teregessünk.
Egyszerű dolgokat kivasalunk.
Apróbb lyukakat megvarrunk, leszakadt gombokat felvarrunk.
Megtanuljuk szépen kitisztítani a cipőnket.
Megnézzük, kinek milyen ruha áll jól. Öltözködünk, ruhákat próbálunk üzletekben.

IMG_0067v
IMG_0075v
IMG_0129
IMG_0069
IMG_76
IMG_0068

 

Utazás

Térképen vagy interneten megkeressünk az úticélunkat, megtervezzük az útvonalat, és együtt odautazunk. Megtanuljuk, hogyan tudunk segítséget kérni, ha eltévedtünk és hogyan viselkedjünk a járműveken.

IMG_0016
IMG_0021v

 

Ügyek intézése. Vásárlás

Különböző ügyeket együtt intézünk majd el. Megtanuljuk, kinek hogyan köszönjünk, hogyan vásároljunk egyedül.

 

Környezetvédelem

Ezt a témát is fontosnak érzem, és gyerekkorban könnyebben beépül a mindennapokba, mint ha később kezdik el.
A szelektív szemétgyűjtés alap, és készítünk újrahasznosított anyagokból tárgyakat is.
Az elromlott eszközeinket, tárgyainkat próbáljuk együtt megjavítani, ha nem megy, akkor közösen visszük szerelőhöz, és csak végső esetben dobjuk ki.

IMG_0071
IMG_0173
IMG_0096

 

Kirándulás

Péntekenként kirándulni megyünk. A sok iskolai ücsörgés után jót tesz nekik a mozgás, a levegő.
Térképeket viszünk majd magukkal, együtt fogunk tájékozódni, útvonal jelzéseket figyelni, és kérdezünk, ha netán eltévedtünk.
A rendszeres kirándulással a célom az is, hogy megtanulják a határaikat kitágítani, a fizikai megterhelést kihívásnak fogják fel, és kitartóvá váljanak.

1957715_10152368265119882_4972981984405345556_o

Kiállítást rendeztem a gyerekek művészetterápiás alkotásaiból, melyet 2017. nyarán Sándor Éva nyitott meg a Montágh Imre Speciális Iskolában:

IMG_0125
IMG_0170
IMG_0073

 

A csoport a következő hetekben áll össze. XI.-XII. kerületi iskolások szüleinek a jelentkezését várom.
Első lépésként a szülőkkel beszélgetek, és ha kölcsönösen szimpatikusak vagyunk egymásnak, akkor jön a találkozás a gyermekkel.
2 próbahét után újra leülünk beszélgetni a szülőkkel, megbeszéljük a tapasztalatokat és kitaláljuk, hogyan tovább.

A Délutáni Fészekben maximum 4 gyermek lesz, akik a hetek, hónapok alatt igazi fészek-közösséggé alakulnak.

Részvételi díj: 150.000.-/hó, ami tartalmazza a gyermek iskolából való elhozatalát, az egészséges uzsonnát és az összes anyagköltséget.

Ha a program felkeltette az érdeklődésedet, vagy egyszerűen csak kérdeznél, javasolnál valamit, akkor keress nyugodtan telefonon, vagy e-mailen!
Ha tetszik az ötletem és van kedved megosztani a hírét másokkal, akkor kérlek tedd azt!
Köszönöm!

Csupor Ágnes
+36704545972
Kapcsolatfelvétel IDE kattintva